onsdag 23 april 2008

Nu är den kokta gnocchin stekt

I fredags festade vi till det med lite hemlagad potatisgnocchi till våra grillade kycklingskånkar. Ilva fick stå för det eminenta grundreceptet på gnocchin. Dock var jag tvungen - eller det var jag inte alls, jag bara kände för att - tweaka receptet en smula. Så istälet för de traditionella örterna stoppade jag helt sonika in gräslök och dill.

Gräslök och dill är riktiga kompisar, i alla fall på mina smaklökar. Och OLW kan ju inte ha helt fel, deras chips med samma smaksättning har ju fått leva på butikshyllan i många år nu.

Hur som - fredagsmiddagen blev kanon och i lördags fanns det rester. Av gnocchin.

Jag plockade fram stekpannan och fräste till gnocchin i lite smör så att den blev genomvarm, fick en liten stekyta och lite trevlig färg. Vid sidan om hade jag lite brynt smör med färska salviablad som fick gå med smöret tills de krullade ihop sig och fått lite färg. Smaken är ljuvlig - lite söt karameliserad.

En grillad brödbit gnuggad med vitlök fick ackompanjera.

stekt gnocchi med ditll och gräslök

Inga kommentarer: